هشتگ های داغ :‌

USB Type C تحولی بزرگ در انتقال داده ها

تصویر اصلی خبر USB Type C تحولی بزرگ در انتقال داده ها

این روزها حتماً عبارت USB Type C را زیاد شنیده اید و احتمالاً شما هم مثل من راجع به آن کنجکاو شده اید و دوست دارید بدانید که این نوع جدید USB با قبلی ها چه تفاوتی دارد که همه جا نام آن را می شنویم و مزیت ها و معایب آن را بررسی کنیم.

قبل از هر چیز باید بدانید که دستگاه های مختلف با توجه به نوعشان از انواع مختلفی از USB استفاده می کنند و مسائلی مثل باریک شدن دستگاه ها و یا افزودن یک سری قابلیت ها دقیقا همان علت به وجود آمدن نمونه های مختلف USB است.

ابتدا سیر تکاملی انواع USB و پس از آن USB Type C را بررسی می کنیم.

USB Type A

استاندارد نوع A همان شکل مستطیلی بزرگی است که روی لپ تاپ ها و کامپیوترهایمان وجود دارد و تشخیص جهت آن همیشه ما را با دردسر مواجه می کند.

اتصالات مینی و میکرو نوع A نیز وجود دارد، اما تعداد آن خیلی کم است. تولید مینی در سال 2007 متوقف شد در حالی که میکرو نیز به ندرت در محصولات استفاده می شد.

USB Type B

استاندارد نوع B که تقریباً مربع شکل است اغلب روی پرینترها یا اسکنرها دیده می شود.

نوع مینی و میکرو آن که بر روی گوشی ها استفاده می شود احتمالاً برای شما آشناتر باشد.

قبل از اینکه به سراغ USB Type C برویم اطلاع یافتن از ورژن های مختلف USB نیز خالی از لطف نیست.

ورژن های USB

ورژن های USB شامل 1,0 و 2,0 و 3.0 و 3.1 می شوند که هر ورژن از نظر قابلیت هایی مثل سرعت و توان انتقالی نسبت به قبلی بهبود یافته است. به عنوان مثال سرعت USB 3.1 دو برابر USB 3.0 و توان انتقالی آن نیز چیزی حدود 22 برابر است.

به عنوان نمونه ای از ورژن USB 3.1 می توان فلش مموری 16 گیگابایت KINGSTON DTMC3 را نام برد.

حال که به طور خلاصه با انواع و ورژن های مختلف USB آشنا شدیم به سراغ بحث اصلی یعنی USB Type C می رویم.

امروزه در هرجایی که دستگاه های الکترونیکی وجود دارد از USB استفاده می شود. از کامپیوترهای رومیزی گرفته تا گوشی های هوشمند و فلش های USB متصل به لپ تاپ همه از USB استفاده می کنند اما دستگاه ها در حال پیشروی به سمت USB نوع C هستند. باید دید چه چیزی USB نوع C را نسبت به نسل قبلی آن برتر ساخته که شرکت ها را مشتاق به پیشروی به سوی آن کرده است؟ در ادامه با نگاهی دقیق تر آن را بررسی می کنیم.

چرا USB نوع C بهتر است؟

اولین چیزی که می توان گفت این است که نوع C نمونه میکرو و مینی ندارد به این معنی که برای کامپیوترها و گوشی های هوشمند یکسان است و نیاز به اتصالات نوع A و B را از بین می برد.

پلاگینی برای همه دستگاه ها

پلاگین نوع C کمی پهن تر و ضخیم تر از پلاگین میکرو نوع B است که در حال حاضر بر روی گوشی های هوشمند استفاده می شود. درست است که این می تواند مانعی برای ساخت گوشی های باریک تر باشد اما پلاگینی است که می توان بدون نگرانی برای هر دستگاهی بدون توجه به اندازه آن استفاده کرد.

سرعت انتقال داده ها بسیار بالاست

USB نوع C از نسل جدید USB 3.1 استفاده می کند که سرعت انتقال داده ها را به 10 گیگابیت بر ثانیه می رساند یعنی می توان تمام اطلاعات فلش 1 گیگابایتی را در عرض یک ثانیه به لپ تاپ یا کامپیوتر منتقل کرد. این در حالی است که USB 3.0 سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه و USB 2.0 سرعت 480 مگابیت بر ثانیه دارند.

شارژری قابل استفاده برای همه دستگاه ها

از نظر شارژ نیز یک شارژر قابل استفاده برای همه دستگاه ها محسوب می شود. در حال حاضر فقط دستگاه های کم مصرف مثل گوشی های هوشمند، بعضی از تبلت ها و یک Chromebook از میکرو USB استفاده می کنند و سایر وسایل مانند لپ تاپ ها به دلیل مصرف بالای انرژی شارژرهای مخصوص به خود را دارند که واقعاً مشکل ساز شده است؛ اما USB Type C با توان انتقال 100 وات را می توان به عنوان شارژر لپ تاپ استفاده کرد.

استفاده از آن راحت است (برگشت پذیری)

این USB مشکل بالا و پایین زدن یا برعکس زدن را نیز حذف کرده و دیگر لازم نیست نگران برعکس زدن آن باشید چرا که به گونه ای طراحی شده که به راحتی می توان از آن استفاده کرد و با خیال آسوده از هر طرفی بخواهید می توانید آن را به لپ تاپ یا گوشی وصل کنید.

انتقال و شارژ هم زمان

با استفاده از USB Type C می توان هم زمان هم دستگاه را شارژ کرد و هم اینکه داده ها را منتقل کرد. به عنوان مثال در حالی که یک ویدئو را از لپ تاپ به تلویزیون منتقل می کنید لپ تاپ می تواند شارژ شود.

تنها ایرادی که می توان به این USB گرفت قیمت بالای آن است و از اصلی ترین دلایلی است که هنوز روی همه دستگاه ها فراگیر نشده که در تکنولوژی های جدید امری طبیعی محسوب می شود و با گذشت زمان شاهد ارزان شدن و فراگیری همه جانبه آن خواهیم بود.

 فلش مموری 16 گیگابایت KINGSTON DTDUO3C  نمونه ای از فلش های USB Type C است.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

12 ماه پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش